De Areszer bij RIVM

Geschreven door Thom Veldkamp

Start bij het RIVM en eerste verantwoordelijkheden

Begin 2023 ging ik van start bij het RIVM. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, dat ik voornamelijk kende vanwege de coronapandemie. Ik werd aangenomen als rechterhand van het hoofd van het CIO-Office (de ondersteuning van de Chief Information Officer). Daar leerde ik de overkoepelende kant van de IV-organisatie (informatievoorziening) van het RIVM kennen ook ging ik aan de slag bij het PMO-Office (projectmanagement ondersteuning).

Zowel de grootte als de complexiteit van de organisatie was even wennen. Alsmede het grote aantal afko's. Afkortingen.

Maar de plaatsing bij het CIO-Office en PMO-Office zorgde ervoor dat ik met veel afdelingen in contact kwam en dat ik veel facetten van de organisatie leerde kennen. Zo ondersteunde ik het CIO-Office, werd ik aangesloten bij een nieuwe projectgroep ter realisatie van applicatie portfolio management, een projectgroep om de aansluiting op de business te verbeteren en hield ik me binnen het PMO-Office bezig met projecthygiëne en rapportages.

Verandering van werkzaamheden en nieuwe kansen

Na een aantal maanden veranderde mijn inzet grotendeels doordat het hoofd CIO-Office de organisatie ging verlaten. Ik was aangenomen als zijn rechterhand en met het wegvallen van hem vielen ook mijn standaard werkzaamheden bij het CIO-Office weg.

Dit leerde mij het een en ander over de veranderlijkheid binnen zo'n grote organisatie. En dat zo'n verandering wat flexibiliteit en creativiteit benodigt. Maar ook dat het kansen kan bieden. Op nieuwe werkzaamheden, op groei en ontwikkeling.

Ik had onder andere nu meer tijd voor APM (applicatie portfolio management). Alle applicaties binnen het RIVM dienden in kaart te worden gebracht, op een toekomstbestendige manier. Zodat er overzicht kwam en er beslissingen genomen kunnen worden op basis van het applicatielandschap. Hiervoor werden ook interviews afgenomen, binnen alle lagen van de organisatie. Dat was erg leerzaam als relatief nieuwe en onervaren medewerker van het RIVM.

De stap naar junior projectleider

Na zo'n driekwart jaar kreeg ik de kans om junior projectleider te worden. Uiteindelijk had ik twee KNMI-projecten, een LFI-project, het in beheer nemen van GitLab en een project voor het realiseren van een communicatieplatform over changes en incidenten onder mijn hoede.

In deze periode leerde ik onder andere over de relatie tussen het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut en het RIVM. Het KNMI was mijn opdrachtgever voor twee projecten: Telefonie en Meetnet, waarbij het bij telefonie over de bereikbaarheid van het KNMI zelf ging en bij het meetnetproject over de vervanging van servers voor meetapparatuur langs vliegvelden in het Koninkrijk der Nederlanden, dus bijvoorbeeld ook vliegvelden op Aruba, Bonaire, Curaçao, Defensievliegvelden en particuliere vliegvelden.

Bij het project GitLab in beheer nemen, betrof het een project over het in beheer nemen van een applicatie voor het schrijven van code. Hier leerde ik te vertrouwen op de kennis van experts vanwege de complexe inhoud op het gebied van IT.

Terugblik en toekomstplannen

De periode bij het RIVM is er een geweest met veel verscheidenheid. In rollen, werkzaamheden, mensen. Ik heb kennis kunnen maken met veel facetten van de organisatie, veel verschillende werkzaamheden uit mogen voeren en kunnen leren van veel deskundige collega's. Het is een leuke en leerzame periode geweest waarbij ik dankbaar ben voor de kansen die ik er heb gekregen.

Nu is het weer tijd voor een nieuwe uitdaging!

 

MEER BLOGS

 
 
Vorige
Vorige

De eerste weken bij Aresz

Volgende
Volgende

Een dag als projectleider