Aresz over het Rapport ‘Staat van het onderwijs 2024’
Het rapport
Op 17 april 2024 heeft de Inspectie van het Onderwijs het jaarlijkse rapport ‘De Staat van het Onderwijs 2024’ uitgereikt aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dit rapport biedt een overzicht van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland, variërend van basisonderwijs tot hoger beroepsonderwijs en universitair onderwijs.
Wil je zelf het hele rapport lezen? Dan kun je die hier downloaden.
Aresz in het onderwijs
Bij Aresz werken geen onderwijskundigen. Aresz helpt bij het sturen, beheersen en verbeteren van veranderingen in organisaties en teams.
Aresz was aanwezig bij deze overhandiging van het jaarlijkse rapport. We zijn bij een aantal onderwijsinstellingen actief op het gebied van portfoliomanagement en digitalisering en waren natuurlijk nieuwsgierig naar aanknopingspunten om onze diensten nog beter aan te laten sluiten op de behoefte.
Aresz heeft het rapport grondig doorgenomen en geëvalueerd met focus op drie kernvragen:
Wat is de rol van digitalisering
Hoe organiseren we de verandering
Hoe organiseren we capaciteit voor verandering
1 / Wat is de rol van digitalisering
In het rapport "De Staat van het Onderwijs 2024" komt digitalisering een aantal keer terug. Het meest prominent is de integratie van technologie in het leerproces en de ontwikkeling van digitale vaardigheden.
ICT in het Curriculum: Versterk digitale vaardigheden zoals programmeren, data-analyse, en cybersecurity naast basis ICT-vaardigheden om leerlingen klaar te stomen voor een digitale toekomst.
Leraren Professionalisering: Verbeter de ICT-competenties van leraren via professionele ontwikkelingsprogramma's om effectief onderwijs in een digitale omgeving te garanderen.
Digitale Middelen en Infrastructuur: Verbeter toegang tot en de kwaliteit van ICT-middelen op scholen om onderwijskansen te egaliseren.
Online en Blended Learning: Breid online en blended learning platforms uit om flexibel leren te bevorderen, versterkt door de COVID-19 pandemie.
Data-Privacy en Veiligheid: Implementeer strikte data-beheer richtlijnen om de privacy en veiligheid van leerlingeninformatie te waarborgen.
Deze aanbevelingen benadrukken de noodzaak van digitalisering in het onderwijs en het ontwikkelen van noodzakelijke technologische vaardigheden, essentieel voor het verbeteren van leerresultaten en het efficiënteren van het onderwijsproces.
2 / Hoe organiseren we de verandering
Het rapport "De Staat van het Onderwijs 2024" beschrijft niet alleen wat er moet veranderen, maar ook hoe dat het beste aangepakt kan worden. Vanuit Aresz hebben we vooral gekeken naar de raakvlakken op het gebied van portfoliomanagement en projectmanagement.
Structurering van Onderwijsinnovatieprojecten: Dit houdt in dat onderwijsinnovaties een gestructureerde projectaanpak vereisen, waarbij heldere doelen, strak tijdsmanagement, en effectieve middelenallocatie essentieel zijn.
Implementatie van ICT Projecten: Betekent de ontwikkeling en implementatie van een strategische ICT-aanpak die de integratie van technologie in het onderwijs faciliteert, inclusief hardware, software en blended learning omgevingen.
Professionalisering van Leraren: Omvat het continu ontwikkelen van leraren door middel van gestructureerde programma’s die hen uitrusten met de nieuwste onderwijsmethoden en technologieën.
Risicomanagement in Onderwijsprojecten: Het identificeren, evalueren, en mitigeren van risico’s binnen onderwijsprojecten om de veiligheid en effectiviteit van projectdoelen te garanderen.
Duurzaamheid en Impactmeting: Het meten van de impact en duurzaamheid van onderwijsprojecten om de lange-termijneffectiviteit en voortdurende relevantie van onderwijsinnovaties te verzekeren.
3 / capaciteit om de verandering vorm te geven
De kwaliteit van het onderwijs verbeteren wordt veelal beperkt door tijd. Een gebruikelijke reactie is: "geef ons meer tijd en we lossen alle problemen op." Echter, alleen meer tijd toevoegen is niet zomaar een effectieve oplossing. En in een krappe arbeidsmarkt ook niet realistisch. Natuurlijk, met meer mensen doen we meer en alle verbeteringen om het het onderwijs aantrekkelijker te maken voor de arbeidsmarkt zijn waardevol. Maar wat kunnen we nog meer doen?
Het rapport beschrijft enkele aanknopingspunten hoe je binnen de grenzen van geld en krappe arbeidsmarkt toch positieve invloed uitoefent op de beschikbare capaciteit voor verbetering en vernieuwing."
Efficiëntie verbetering door automatisering van administratieve taken: Het rapport beschrijft het gebruik van technologie om routinematige administratieve taken te automatiseren, waardoor onderwijsprofessionals meer tijd kunnen besteden aan hun kerntaken zoals lesgeven en studentenbegeleiding.
Taakherverdeling door meer inzet van ondersteunend personeel: Door taken die niet direct tot de kerntaken van leraren behoren over te dragen aan ondersteunend personeel (zoals onderwijsassistenten en administratieve medewerkers), kunnen leraren zich meer focussen op het lesgeven.
Gebruik van data en feedback: Door slim gebruik te maken van data-analyse kunnen roosters en takenpakketten zo geoptimaliseerd worden dat er een betere balans is in de werklastverdeling.
Aresz heeft uitgebreide ervaring met complexe capaciteitsvraagstukken. Bij elk verbeter- of vernieuwingsproject dat we uitvoeren, betrekken we actief de professionals die centraal staan in het primaire proces; zij leiden de business. Artsen, verpleegkundigen, psychologen, politieagenten, rechters, advocaten, en dus ook leraren, onderwijskundigen en decanen. Een constante uitdaging is de beperkte tijd; er is altijd een tekort aan tijd om nu te investeren voor toekomstige verbeteringen.
Aresz helpt bij het strategisch toewijzen van middelen om de grootste impact te realiseren. Door prioriteit te geven aan projecten die het meest kritisch zijn zorgen ervoor dat beperkte middelen zoals tijd en geld optimaal worden gebruikt. Wil jij in jouw organisatie ook meer balans in de projectenkalender, risico’s voorspellen en beheersen of je projectuitvoering verbeteren? Wij staan nu voor je klaar!
QA
Wat zijn enkele aanbevelingen voor het versterken van digitale vaardigheden in het onderwijs, volgens het rapport?
Enkele aanbevelingen om digitale vaardigheden te versterken zijn onder andere het verbeteren van ICT-competenties van leraren, het uitbreiden van online en blended learning platforms, en het implementeren van strikte data-beheer richtlijnen.
Welke aanpak wordt voorgesteld voor het structureren van onderwijsinnovatieprojecten volgens Aresz?
Aresz stelt voor om onderwijsinnovatieprojecten een gestructureerde projectaanpak te geven, met heldere doelen, strak tijdsmanagement, en effectieve middelenallocatie.
Wat zijn enkele manieren om de capaciteit voor verandering in het onderwijs te vergroten, zoals beschreven in het rapport?
Enkele manieren om de capaciteit voor verandering te vergroten zijn het automatiseren van administratieve taken, het herverdelen van taken naar ondersteunend personeel, en het gebruik van data-analyse om werklasten te optimaliseren.
Hoe helpt Aresz onderwijsinstellingen bij het verbeteren van onderwijsprojecten?
Aresz helpt onderwijsinstellingen door expertise te bieden in project- en portfoliomanagement, het opzetten van gestructureerde projectportfolio's, het implementeren van digitaliseringsstrategieën, en het meten van de impact van onderwijsprojecten.
Waarom is het strategisch toewijzen van middelen belangrijk volgens Aresz?
Het strategisch toewijzen van middelen is belangrijk om de grootste impact te realiseren en ervoor te zorgen dat beperkte middelen zoals tijd en geld optimaal worden gebruikt, vooral gezien de constante uitdaging van beperkte tijd in onderwijsverbeteringsprojecten.