Elke dag beter
Aresz maakt gebruik van Truqu voor de ontwikkeling van leerdoelen van alle professionals.
Feedback maakt je sterker, slimmer, sneller. En met Truqu zorgen we voor een continue aanvoer van feedback zodat wel elke dag meetbaar beter worden.
Leren, doen en delen bij Aresz met TruQu.
We spreken met Henri, een van de twee eigenaren van Aresz. Aresz bestaat in de huidige vorm vier jaar en helpt organisaties bij het sturen, beheersen en verbeteren van projecten en organisaties. Samen met zijn compagnon Marcel begeleidt Henri de ‘Areszers’. Ze ontvangen daarbij wat hulp van TruQu. Henri: “Marcel en ik komen van de grote detacherings clubs. We zijn beide gewend aan de grote gesprekken, de persoonlijke ontwikkelplannen (POPs) en de jaarbeoordelingen, verzin het allemaal maar. Wij dachten, dit gaat nooit passen bij de jonge groep die wij aan boord hebben, dus we zochten iets nieuws.”
Implementatie
Als bekenden van TruQu was het geen lastige zoektocht voor Marcel en Henri naar de juiste ondersteuning voor de leercultuur binnen hun bedrijf. Ze besloten de TruQu-tool te implementeren binnen Aresz. Samen met Truqu werd de implementatie aanpak besproken. De tool werkt intuitief en de ‘Areszers’ staan van nature open voor feedback. Om deze reden besloten ze dan ook om de implementatie zelf te sturen. Truqu keek op de achtergrond mee en gaf nog wat tips aan een aantal key-users. Bij Aresz wordt regelmatig stilgestaan bij ‘waarom wordt er feedback gevraagd?’, en minder bij ‘hoe werkt de tool?’. Door het dummy-proof karakter van de tool is het de perfecte ondersteuning van de leercultuur en ligt de focus op feedback en ontwikkelen, in plaats van op de tooling.
Bovenal Areszers
TruQu wordt gebruikt voor het uitvragen van feedback bij de klant, maar ook ter ondersteuning van het mentor- en coachingstraject dat Aresz biedt aan haar werknemers. Henri: “Onze collega’s zitten veel bij de klant en we doen er dan ook alles aan dat de Areszers zich vooral ook Areszer voelen. De binding met ons als werkgever is cruciaal. De consultants – relatief jonge mensen – worden bewust het diepe ingegooid”. Voor de begeleiding van de Areszers is een mentor- en coaching traject opgezet. Mentoring helpt om de opdracht voor de klant nóg beter te doen. Coaching is er om jezelf te ontwikkelen en te kijken hoe je als mens in het leven staat. Het onderscheid tussen de mentoren en de coaches is heel bewust aangebracht. Mentoring wordt dan ook door de senior Areszers en door Henri en Marcel zelf gedaan. Voor het coachingstraject worden professionele externe coaches ingeschakeld. Je wilt tenslotte niet alles met je werkgever delen. Henri: “We zijn achteraf heel blij met deze scheiding die we, soms wat geforceerd, hebben doorgevoerd. Het heeft eigenlijk nog beter uitgepakt dan we in het begin zelf hadden verwacht. Het wordt heel erg gewaardeerd door de medewerkers. Opdrachtgevers vinden het ook heel gaaf dat we zo bewust met de ontwikkeling van de Areszers bezig zijn. Truqu onderschrijft dat alleen maar. Het mooiste compliment dat we hebben gehad van een opdrachtgever is: “Goh, ik zou graag willen dat mijn kinderen bij jullie zouden werken”.
De optimale balans tussen leren en werken
De opdrachtgevers zijn ook betrokken bij een aantal van de mentorgesprekken. Zij helpen bij het opstellen van leerdoelen en het verkennen van de ontwikkelmogelijkheden. Dat betekent dat ook de opdrachtgever wordt uitgedaagd om de Areszer te laten groeien. De meeste opdrachtgevers zien het in de eerste instantie niet perse als hun taak, ze huren een consultant in om de klus te klaren. De meeste opdrachtgevers vinden het leuk om betrokken te worden bij het ontwikkeltraject van de consultants, ook middels de kortcyclische feedback loops en bijbehorende feedback verzoeken vanuit de tool. De ervaring leert dat het alle partijen wat oplevert. Een leergierige en gedreven consultant is ook voor de opdrachtgever van grotere waarde.
Leren, doen en delen
De ontwikkeling van de Areszer bestaat uit een triade van leren, doen en delen. Deze thema’s zijn overal in verweven: in de onderlinge sessies, de coachingsgesprekken maar ook binnen de klantopdrachten. Henri legt uit: “Leren staat voor groeien in het opdoen van kennis. Daar horen opleidingen en certificaten bij, die je binnen het traject behaalt. Ook op gebied van softskills zijn er trainingen. Doen gaat over de klussen bij de klant, het in de praktijk brengen van de therie. Delen gaat over de kennisdeling met klanten en met je collega’s. We zien dat in de triade, van leren doen en delen, de thema’s elkaar versterken. Door meer te leren kun je beter doen, als je meer doet dan heb je ook meer te delen. En om veel te delen, moet je ook veel weten.”. Feedback wordt als olie gezien tussen de drie thema’s. Henri: “Je moet feedback ophalen bij de klant om te toetsen of wat je doet de klant ook tevreden stelt. Ook is feedback ophalen noodzakelijk om te toetsen of wat jij gedeeld hebt ook daadwerkelijk is overgekomen bij de ander.”. Zo vervult TruQu een onmisbare rol binnen de continue leergewoonten van de Areszers en brengen leren, doen en delen hen tot de gewenste ontwikkeling en groei.