To do lijstjes zijn dooddoeners

Sinds dit jaar organiseren onze consultants themamiddagen. Tijdens interactieve workshops komen verschillende thema’s aan bod. In deze blog bespreken we de workshop omtrent het thema ‘productief en gezond werken’. Georganiseerd door onze consultants Tamlyn van Lanen en Shanine Romijn.  

De themadag was opgedeeld in twee delen, waarin timemanagement en slaapmanagement werden behandeld. We nemen je graag inhoudelijk mee in deze middag. In deel I van de blog bespreken we waarom to-do lijstjes dooddoeners zijn, het timemanagement deel van de dag!  

Bezoek van EmpreTECH

We kregen (online) bezoek van Bram van den Hoven van EmpreTECH. Als interimmanager en business consultant wist Bram in een sessie van twee uur een heleboel te vertellen over hoe je je werkdag het best kunt starten, indelen en afsluiten. Want hoe zorg je er nou voor dat jij je tijd efficiënt en effectief gebruikt op een werkdag? 

Wie kent het niet: op maandagochtend je werkdag starten met een overvolle mailbox, om op vrijdag de werkweek af te sluiten met een geslonken aantal ongelezen mails, maar een explosief gegroeide to-do list. Goed timemanagement kan helpen om dit te voorkomen. Bram gaf ons een heleboel goede tips, tricks en handvatten mee om te voorkomen dat je aan het eind van je werkdag of werkweek het gevoel hebt dat je niks anders hebt gedaan dan mails lezen en schrijven: 

1. Maak geen to-do lijstje 

De to-do lijst is de dooddoener van je werkdag. Een to-do lijst resulteert in de meeste gevallen enkel in een lijst die maar blijft groeien in plaats van krimpt, waardoor je aan het eind van je werkdag of werkweek alleen maar meer het idee hebt dat je te weinig hebt gedaan om je werk af te ronden. 
 

2. Stel harde doelen 

Stel in plaats van een to-do lijst een doel-lijst op. Zodra je weet wat je aan het eind van je werkdag of werkweek bereikt wil hebben, weet je wat je wel en ook vooral niet moet doen om aan het eind van de dag je werkplek met een voldaan gevoel te verlaten. Zorg ervoor dat je haalbare doelen opstelt, zodat je aan het eind van de dag ook bereikt hebt wat je wilde bereiken. 
 

3. Stel prioriteiten 

Wanneer je je doelen voor je werkdag hebt opgesteld, kun je je taken gaan prioriteren. Wat draagt bij aan je doel? In welke mate draagt het bij aan je doel?  

afbeelding: freepik.com

afbeelding: freepik.com

4. Start macro, eindig micro 

Het menselijk brein zit zo in elkaar dat je aan het begin van de dag productiever bent dan aan het eind van de dag. Begin daarom je werkdag met de macro-werkzaamheden. Begin bijvoorbeeld met het ordenen van je mail, maar ga daarbij niet in op de mails die ver in detail gaan. Bewaar dit voor het eind van je werkdag, zodat je aan het begin kunt focussen op het grotere plaatje en dit afbouwt naar de specifieke taken die bijdragen aan je vastgestelde doel. 
 

5. Eindig je werkdag met het voorbereiden van je volgende werkdag 

Voordat je je laptop afsluit om 17.00, neem om 16.50 de tijd om je doelen voor de volgende werkdag te bepalen. Schrijf je doelen op en maak daarin alvast een prioritering. Zo weet je waar je de volgende werkochtend mee kunt starten en kun je goed gebruik maken van je productieve ochtendbrein.  

Natuurlijk werkt niet iedere methode voor iedereen even goed, maar probeer deze methode eens uit. Wat werkt voor jou wel, en wat werkt voor jou vooral niet? Je kunt dan je eigen timemanagement finetunen om zo de meest productieve werkwijze voor jezelf te ontdekken.  

Volgende keer meer over slaapmanagement in deel II van dit thema! 

Vorige
Vorige

De Aresz-cleanersz

Volgende
Volgende

Door de ogen van Tom