De Areszer bij IND

Het jaar 2021 was voor ons een mooi jaar waarin we niet alleen zijn gegroeid in het aantal consultants, maar ook ons klantportfolio hebben uitgebreid. Dit jaar starten we daarom ook graag goed. Onze consultants stellen in deze rubriek “de Areszer bij..” onze nieuwe klanten voor en vertellen welke rol en taken zij hier uitvoeren. Vandaag de beurt aan Iris de Koning. Zij helpt de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) met de toekomstige informatievoorziening. 

Iris: ”Sinds 1 december ben ik werkzaam bij de IND. Hier vervul ik de rol van projectsecretaris aan het programmabureau binnen de directie Informatievoorziening (IV). Ik ondersteun de projectleiders in de voorbereidende fase van hun projecten, zodat besluitstukken volledig en op tijd kunnen worden aangeboden in de stuurgroep om daar een ‘go’ te krijgen voor het starten van een project. Dit doe ik door bij te sturen op basis van procespraatplaten en workshops die ik mag organiseren.

Persoonsgegevens

Momenteel bekijken we hoe en welke software vervangen moet worden om te voldoen aan de eisen van nu. Aan de hand van de klantreis wordt bepaald hoe we straks omgaan met verzamelde informatie binnen de hele IND (datalaag & registers). Hierbij stellen we onder andere onderstaande vragen: 

  • Welke informatie hebben we wel en niet nodig?

  • Welke persoonsgegevens, over bijvoorbeeld aanvrager en referent, willen we koppelen

  • Hoe kunnen we de verwerkingscapaciteit vergroten aan het loket waar medewerker en klant samenkomen?

Projectvoorbeelden

De huidige informatievoorziening kan niet van dag op nacht vervangen worden. Alle vraagstukken en technische eisen waar het nieuwe systeem aan moet voldoen noemen we bouwblokken. Alle bouwblokken vormen de verschillende projecten die geïnitieerd worden binnen het programmabureau. 

Een van de eerste doelen is om met het project ‘Correspondentie’ (contact met ketenpartners zoals bijvoorbeeld de rechtspraak en gemeenten) meer te kunnen automatiseren voor de behandelaren aan het loket. Om dit te kunnen ontwikkelen spreken we met verschillende IND-directies om te zien waar de prioriteiten liggen. Welke afdeling heeft de meeste baat bij de realisatie, en de beschikbare mensen? Met het tweede –gelijktijdige- project ‘WFM’ (workforce management) kijken we daarom over alle directies heen welke kennis en kunde er in huis is, of in huis gehaald moet worden, om het nieuwe informatiesysteem te kunnen realiseren, implementeren en beheren in de toekomst.  

Communicatie

Het programma waar ik aan verbonden ben heet ‘Toekomstige informatievoorziening (TIV)’. Met de ‘vakgroep Communicatie’ halen en brengen we informatie over deze ontwikkelingen, die de hele IND-organisatie, en dus al haar medewerkers, zal raken. We organiseren ‘zeepkistsessies’ waarbij we medewerkers uitdagen om te vertellen aan welke vernieuwingen zij werken zodat iedereen weet waar we met de organisatie naartoe bewegen.”

Benieuwd welke nieuwe klanten wij nog meer hebben geholpen in 2021? Houd onze website of LinkedIn in de gaten! Ben jij of is jouw organisatie opzoek naar project professionals in 2022? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Vorige
Vorige

Door de ogen van Shanine

Volgende
Volgende

De Areszer bij UWV